آسان انتخاب کنید

سیستم آموزشی ترکیه و مدارس ایرانیان در ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه

در کل سیستم آموزشی ترکیه شامل دو بخش است:

  1. آموزش رسمی
  2. آموزش غیر رسمی

آموزش رسمی در ترکیه

 شامل آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و موسسات آموزش عالی است

آموزش غیر رسمی در ترکیه

تمام فعالیت های آموزشی است که خارج از آموزش رسمی یا در کنار آن انجام می شود را پوشش می دهد.

چه کسانی میتوانند از سیستم آموزشی ترکیه استفاده کنند؟

موسسات آموزشی ترکیه بدون در نظر گرفتن زبان، نژاد، جنسیت و مذهب برای همه باز هستند. در آموزش و پرورش هیچ امتیازی برای هیچ فرد، خانواده و یا گروهی خاص وجود ندارد.

برای اینکه در ترکیه از حقوق تحصیلی برخوردار باشیم باید حتما به صورت قانونی در آن کشور اقامت داشته باشید. هیچ شخصی در ترکیه از حق تحصیل قانونی محروم نمی شود. علاوه بر این هم، هرکسی می تواند در مدارس دولتی به صورت کاملا رایگان تحصیل کند.

تحصیل در ترکیه در سه مقطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان است که هریک از این مقاطع ۴ ساله هستند.

 مدارس در ترکیه را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

مدارس دولتی

مدارس بین المللی

مدارس ایرانی

ثبت نام در مدارس دولتی ترکیه

  • برای ثبت نام در مدارس دولتی با داشتن کارتی که شامل شماره هویت اتباع خارجی فرزندتان است، می توانید مراجعه کنید.
  • اگر هم صاحب مدرکی هستید که نشان می دهد در خارج از ترکیه مدارجی از تحصیل را طی کرده اید، با مراجعه به مدیریت اداره آموزش و پرورش استانی که در آن اقامت دارید و همینطور مراجعه به کمیسیون ارزیابی مدارک، می توانید برگه معادل سازی را دریافت و طبق این برگه در مدرسه مورد نظرتان ثبت نام کنید.
  • قبل از این مراحل هم باید ابتدا گواهی تولد فرزندتان را با ارائه مدارک از کنسول گری ایران بگیرید و بعد از گرفتن تایید کائم مکاملی یا همان فرمانداری محل آن را به همراه بقیه مرارک مورد نیاز به آموزش و پرورش کل ببرید تا برایتان معرفی نامه صادر کنند.

مدارس بین المللی در ترکیه

در مدارس بین المللی کیفیت ارائه خدمات متفاوت است. در  این مدارس با دریافت شهریه، آموزش های مازاد بر آموزش های رسمی مثل موسیقی، زبان فرانسه یا آلمانی، تئاتر و… ارائه می شود.معمولا شهریه این مدارس 20.000 تا 50.000 لیر است.

کالج های بین المللی اروپایی و آمریکایی هم جز این دسته مدارس هستند که با برگزاری آزمون های سراسری، بعد از پایان مقطع تحصیلی،  مدارک رسمی از دانشگاه های معتبر را به فارغ التحصیلان ارائه می دهند.

مدارس ایرانی موجود در ترکیه

مدارس ایرانی موجود در ترکیه، که مورد تایید آموزش و پرورش ایران هم باشند دو شعبه دارند: یکی در استانبول و دیگری در آنکارا است. مدرسه فجر ایرانیان در استانبود و مدرسه ۲۲ بهمن ایرانیان در آنکارا، مدارسی هستند که با دریافت شهریه برای خانواده هایی که تمایل دارند فرزندشان به زبان فارسی تحصیل کنند، خدمت رسانی میکنند.

پرسش و پاسخ ها سیستم آموزشی ترکیه

۱: دخترم میخواهد به کلاس هشتم برود و زبان ترکی کم بلد است، بهتر است در کدام مدرسه ثبت نام کنیم؟

مدارس ترکیه برای دانش آموزلن خارجی که زبان ترکی بلد نیستند یا کمی بلدند، کلاس های فوق برنامه ای برای آموزش زبان برگزار میکنند و درواقع شما هیچ محدودیتی برای انتخاب ندارید.

۲: آیا مدارس دولتی در ترکیه هزینه ای دارند؟

آموزش دولتی در ترکیه تا دانشگاه کاملا رایگان است مگر اینکه در مسائل خاصی در طول سال شما مجبور باشید هزینه خیلی کمی پرداخت کنید یا به صورت داوطلبانه به مدارس کمک مالی بکنید.

۳: آیا برای ثبت نام مدارس در ترکیه حتما باید کارت اقامت داشته باشیم؟

بله، یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارت اقامت است که فرزند زیر ۱۸ سال شما، از طریق شما این کارت را دریافت می کند.

۴: اگر تازه بخواهیم از ایران به ترکیه  مهاجرت کنیم، چه مدارکی برای ثبت نام باید از ایران به ترکیه بیاوریم؟

شما باید حتما آخرین کارنامه تحصیلی فرزندتان را که مهر و تمبر آموزش و پرورش همان منطقه را داشته باشد، ترجمه کنید و در ترکیه همراه با اصل پاسپورت به آموزش و پروش منطقه تحصیلی ببرید و معادل سازی کنید.

۵: آیا در مدارس ترکیه، دروس به زبان ترکی تدریس می شوند یا انگلیسی؟

زبان ترکی استانبولی در تمام مدارس اجباری است مگر اینکه مدرسه بین المللی باشد که دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. بعضی از مدارس هم هستند که زبانی که دروس تدریس می شوند یا آلمانی و یا فرانسه است.

۶: ساعت کاری و روز های مدرسه در ترکیه چطور است؟

در مدارس مختلف، متفاوت است انا اغلب از روزهای دوشنبه تا جمعه یعنی ۵ روز در هفته و از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

۷: تعطیلات مدرسه در ترکیه چطور است؟

در تابستان بعد از ژوئن به مدت ۳ ماه و دو هفته تعطیلات زمستانی در ماه فوریه است و غیر از آن ها هم تعطیلات رسمی مانند روز کودک، عید فطر و چند مناسبت دیگر تعطیل است.

به این مطب امتیاز بدهید

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه