آسان انتخاب کنید

چگونه در کشور ترکیه گواهینامه‌ی رانندگی بگیریم؟

چگونه در کشور ترکیه گواهینامه‌ی رانندگی بگیریم؟ مراحلی که یک خارجی برای اینکه بتواند در اینجا یعنی استانبول رانندگی کنند شامل چه می‌شوند؟ راهنمای زندگی مهاجران در ترکیه.

به دلیل شرایط موجود آموزشگاه‌های رانندگی ظرفیت‌های خود را کاهش داده‌اند (از ژوئن سال ۲۰۲۰). پوشیدن ماسک در همه‌ی مواقع چه درطول کلاس‌ها و چه در ماشین اجباری است.

اگر مدرک گواهینامه‌ی رانندگی خارجی دارید می‌توانید از آن برای مدت ۶ ماه از تاریخ ورود رسمی به کشور ترکیه استفاده کنید. بعد از آن تاریخ، برای رانندگی قانونی و متضرر نشدن جریمه باید برای گواهینامه رانندگی کشور ترکیه درخواست بدهید.

برخی از مهاجران با رانندگی در خارج از مرزهای ترکیه و تجدید اجازه رانندگی در زمان بازگشت به کشور برای مدت ۶ ماه دیگر برای خود زمان می‌خرند. هرچند این کار برای مدت طولانی عملی نیست‌.

اخطار: جریمه‌ی رانندگی با گواهینامه‌ی غیرقانونی بیشتر از ۵۰۰ لیر است. اگر مدرک معتبری در ترکیه ندارید، در تصادفات بیمه نخواهید شد. شما مسئول هستید تا کل خسارت وارده به ماشین را پرداخت کنید و اگر مقصر باشید و شخص مقابل در تصادف بمیرد، مجبور خواهید شد که تاوانی برابر با ارزش عمرانه به خانواده متوفی پرداخت کنید.

گرفتن مدرک گواهینامه‌ی رانندگی در کشور ترکیه ممکن است با آن همه کاغذ بازی، درس‌ها، امتحانات و شهریه‌ها ترسناک بنظر برسد اما آنقدر هم که فکر میکنید سخت نیست.

چگونه می‌توان در کشور ترکیه گواهینامه‌ی رانندگی گرفت؟

دو راه برای گرفتن یک گواهینامه وجود دارد:

  • می‌توانید مدرک اصلی خود را به مدرکی ترکی تبدیل کنید
  • یا اینکه درخواست گواهینامه رانندگی ترکی دهید.

اگر تابحال برای گواهینامه رانندگی درخواست نداده‌اد و حالا میخواهید در ترکیه رانندگی کنید، باید البته راه دوم را انتخاب کنید.

چگونه می‌توان گواهینامه‌ی رانندگی خود را به گواهینامه‌ی رانندگی در کشور ترکیه برگرداند؟

از دفتر ثبت‌نام یک نوبت بگیرید،”Nüfus Müdürlügü” چه ازطریق تلفن (Alo 199) یا آنلاین. قبل از وقت ملاقات خود باید مدارک زیر را جمع‌آوری کنید:

  • فرم درخواست برای گرفتن گواهینامه‌ی رانندگی ترکی
  • پاسپورت یا کارت اجازه اقامت
  • گواهینامه‌ی رانندگیتان به همراه فتوکپی رنگی
  • ترجمه‌ی گواهینامه به صورت رسمی یا تأیید شده از سوی کنسولگری
  • گزارش دکتر (تاییدیه پزشکی که نشان دهد برای رانندگی مشکلی ندارید، که می‌توانید آن را از دکتر خانوادگی خود بصورت رایگان تهیه کنید)
  • کارت گروه خونی (درحالی که گزارش پزشکی خود را می‌گیرید برای آن هم درخواست بدهید)
  • مدرک تحصیلی/دیپلم (حداقل مدرک تحصیلی دیپلم) و ترجمه‌ی رسمی آن
  • گزارش جنایی (که می‌توانید آن را از دادگاه محلی با آنلاین با دیدن این سایت بگیرید)
  • یک عکس بیومتریک (عکس‌های اضافی هم برای مواقع لزوم همراه خود داشته باشید)
  • رسید پرداخت شهریه گواهینامه (به مامور مالیات یا کارمند بانک بگویید: Sürücü ehliyeti harç, değerli kağıt ve vakıf payı ücretlerini ödemek istiyorum )

این مدارک را چه بخواهید برای گواهینامه درخواست دهید و‌چه بخواهید گواهینامه‌ی قدیمی خودتان را تبدیل کنید لازم دارید. اگر برای برند جدید گواهینامه‌ی ترکی درخواست می‌دهید مدارک بیشتری را لازم خواهید داشت:

  • چهار عکس بیومتریک
  • اثبات آدرس ( ikametgah شما، که می‌توانید آن را از e-devlet بگیرید)
  • پاسپورت و‌ کارت اجازه‌ی اقامت

اگر در کشور ترکیه گواهینامه‌ی رانندگی خود را تبدیل کنید:

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید و اشکال اصلی که این‌جا وجود دارد این است که شما باید گواهینامه‌ی اصلی خود را پس بگیرید‌ و آن را به مرجع اصلی کشور مبدأ برگردانید.

اگر از کشوری مانند استرالیا، ایالات متحده آمریکا یا هر کشور دیگری که توافق ترافیک جاده‌ای را امضا نکرده باشد گواهینامه دریافت کرده‌اید، نمی‌توانید گواهینامه‌ی خود را تبدیل کنید.

کشور ترکیه و ۸۳ کشور دیگر (آلبانی، ارمنستان، اتریش، آذربایجان، باهاما، بحرین، بلژیک، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، آفریقای مرکزی، شیلی، کوستاریکا، کنگو، کرواسی، کوبا، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، جورجیا، آلمان، غنا، یونان، اندونزی، ایران، اسرائیل، ایتالیا، ساحل عاج، گویان، مجارستان، کنیا، قزاقستان، قرقیزستان، کویت، لوکزامبورگ، لیتوانی، لیبریا، لتونی، مقدونیه، مکزیک، موناکو، مونتنگرو، مراکش، هلند، نیجر، نروژ، مغولستان، مولداوی، پاکستان، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، قطر، رومانی، روسیه، سنگال، سن مارینو، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره‌ی جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، سیشل، صربستان، تاجیکستان، تونس، تایلند، ترکمنستان، امارات متحده عربی، اوکراین، اوروگوئه، ازبکستان، واتیکان، ونزوئلا، زیمباوه) این توافقنامه را امضاء کرده‌اند.

Driver's license in Turkeyجاده‌ی کوهستانی بادخیز به طرف شهر استانبول در کشور ترکیه

چگونه گواهینامه‌ی جدید ترکی بگیریم

  • شما باید یک دوره‌ی آموزش رانندگی محلی (sürücü kursu) که توسط وزارت آموزش ملی (Milli Egitim Bakanligi) تایید شده است را پیدا کنید. قبل از ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی باید مبلغی را برای گواهینامه‌ی رانندگی (sürücü belgesi) به مأمور مالیاتی پرداخت کنید‌. برای مثال، برای خودروی کلاس B شهریه شما برابر است با ۹۸۸,۷۰ لیره ترکیه (در اینجا قیمت‌ها را نظارت کنید).
  • فراموش نکنید که راحب برنامه‌ زمانی کلاس‌ها پرس‌وجو کنید تا بتوانید مطابق با آن‌ها ساعات خود را تنظیم کنید. هر آموزشگاه رانندگی قیمت‌های متفاوتی را برای کلاس‌ها تعیین کرده‌اند، اما حداقل باید ۱,۸۰۰ لیره بزای خودروی کلاس B پرداخت کنید‌.
  • درس‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: تئوری و عملی.

اولین مرحله: امتحان تئوری

ابتدا باید سه هفته کلاس تئوری را بگذارنید که از ۱۲ ساعت آموزش در مکان‌های پرترافیک و محیط‌های عادی، ۸ ساعت آموزش کمک‌های اولیه، ۶ ساعت آموزش مکانیک خودکار و ۶ ساعت آموزش قوانین ترافیکی تشکیل می‌شود. همچنین یک کتاب دستی به شما داده می‌شود تا اطلاعات لازم در گذراندن امتحان را خوانده و یاد بگیرید.

زمانی که آموزش کلاس تئوری را کامل کردید، آزمون آنلاین به نام «e-sinav» را می‌توانید به زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، عربی و چینی بدهید. مطمئن شوید که حتما از سه روز قبل از آزمون زبان ترجیحی خود را انتخاب کنید. آزمون‌ها، بصورت همزمان با دانش‌آموزان دیگر دوره‌ها در مراکز رسمی برگزار می‌شود.

آزمون ۵۰ سوال چند گزینه‌ای دانش نظری شما را در مورد موضوع موردنظر می‌سنجند، که به سه دسته تقسیم شده‌اند: ترافیک (محدودیت‌های سرعت، حق تقدم و غیره)، کمک‌های اولیه و مکانیک (اتومبیل به ترکی). شما باید حداقل از ۱۰۰ امتیاز ۷۰ امتیاز برای قبولی در دوره کسب کنید.

روز قبل از آزمون باید ۹۰ لیره پرداخت کنید که همان هزینه‌ی آزمون کتبی است که ازطریق بانک استانی پرداخت می‌شود (Halkbanor یا Ziraat).

زمانی که آزمون تئوری را با موفقیت پشت سر گذاشتید، باید چند هفته دروس عملی را نیز بگذارنید.

دومین مرحله: امتحان عملی

شما باید ۱۲ ساعت دروس رانندگی را با یک مربی بگذارنید، مانند پارک دوبل، روشن کردن ماشین در سربالایی و ترمز اضطراری را در میان دیگر درس‌ها در این بخش از دوره بگذرانید. درس‌ها به زبان ترکی آموزش داده می‌شوند. گذراندن این کلاس‌ها حتی اگر قبلا هم آموزش دیده باشید اجباری هستند‌.

درطول آزمون مربی از شما می‌خواهد تا مسیری ویژه و یک سری مانورهایی را که درطول کلاس‌ها به شما گفته بود آن‌ها را به خاطر بسپارید را کامل کنید. باید خودتان بدون اینکه مربی بگوید بدانید که چه زمانی و در کجا این حرکات را انجام دهید.

اگر قبول شدید:

  • همانطور که برای گواهینامه‌ی اصلی ۲ هفته منتظر هستید، به شما در همان روز یک گواهینامه‌ی موقت داده می‌شود و گواهی اصلی بعد از تاییدیه از سوی اداره‌ی کل امنیت ازطریق ایمیل برای شما فرستاده خواهد شد.

اگر رد شدید:

  • شما ۳ فرصت دیگر برای دادن آزمون دارید. هزینه‌ی هر آزمون برابر است با ۱۲۰ لیر.

زمانی که در هر دو آزمون قبول شدید از طریق سایت اینترنتی https://randevu.nvi.gov.tr یک وقت ملاقات بگیرید. آموزشگاه رانندگی باید پرونده رانندگیتان را به شما بدهد (sürücü dosyasi) تا آن را در روز ملاقات برای دفتر ثبت‌نام ببرید. ظرف یک یا دو هفته بعد از قبولی در آزمون‌ها، گواهینامه‌ی رانندگیتان باید از سوی اداره‌ی کل امنیت ناحیه امضا شود.

فراموش نکنید که کارت شناسایی، پرونده و گواهینامه‌ی رانندگی، گزارش پزشکی، کارت گروه خونی، رسید پرداخت شهریه‌های گواهی و دو عکس را همراه خود در روز ملاقات ببرید.

5/5 - (4 امتیاز)

مقایسه ملک ها

مقایسه