آسان انتخاب کنید
وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه

وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه

کار در ترکیه

در این مقاله از وضعیت کار ایرانیان در ترکیه برای شما مطالبی آماده کرده ایم . شاید برای ایرانیانی که قصد خرید ملک در ترکیه یا دریافت اجازه اقامت ترکیه  را دارند بزرگترین دغدغه ، کار در ترکیه یا سرمایه گذاری در ترکیه و درآمد به لیر باشد. برای بسیاری از ایرانیانی که طی چند سال گذشته به ترکیه آمده اند ،ممکن است که مشکلشان حل شده باشد ویا کماکان یکی از  دغدغه های اصلی آنها باشد .

برای آگاهی از وضعیت فعلی ایرانیان شاغل و حتی غیر شاغل در ترکیه خواندن این مطلب خالی از لطف نیست

ایرانیان در ترکیه به چند دسته تقسیم می شوند :

گروه اول : ایرانیانی که از طریق شرکت های کاریابی می آیند

گروهی که به منظور پیدا کردن کار در ترکیه ، چه از طریق شرکت های کاریابی در ایران چه به تنهایی به ترکیه می آیند .عموما” جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال هستند که اکثرا” در کارگاهها ،رستورانها و تولیدی ها بعنوان کارگر ساده مشغول به کار می شوند .این دسته از هموطنان ، عموما” ترکی استانبولی نمی دانند و بعلت شرایط بد کاری  و حتی گاه عدم دریافت دستمزد ،پس از مدتی کار را رها رده و بدلیل ناآشنایی با زبان ترکی استانبولی و ناتوانی در برقراری ارتباطات و نداشتن اطلاعات کافی ، جایگزین دیگری نیز پیدا نمی کنند و به ایران  باز می گردند .

گروه دوم : فارغ التحصیلان دانشگاهها در رشته های خوب و در مقاطع بالا مانند ،ارشد و دکترا .

این گروه پس از دریافت اجازه اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه یا طرق دیگر  در صدد پیدا کردن کار در ترکیه برمی آیند و با ارسال رزومه به شرکتهای مرتبط ،جذب شده و اقامت کاری ترکیه را نیز دریافت کرده اند .این گروه ایرانیان موفقی هستند که در شهرهایی مانند استانبول و آنکارا و ازمیر بیشتر از شهرهای دیگر زندگی  می کنند . البته شایان ذکر است این گروه در هنگام کاریابی از تسلط کافی بر زبان ترکی استانبولی برخوردار هستند . تعداد این ایرانیان کم نیست و با توجه به قوانین سخت گیرانه دولت ترکیه برای استخدام خارجیان موفق شده اند در ترکیه مشغول به کار شوند . پزشکان ،مهندسین کامپیوتر ،معماری و عمران ،مترجمین و معلمین زبان انگلیسی بیشتر از بقیه رشته ها در ترکیه مشغول به کار هستند.

گروه سوم : گروهی از ایرانیان که دوران بازنشستگی شان را در ترکیه سپری می کنند.

این گروه معمولا با سپرده بانکی از ایران روزگار میگذرانند و در پی کار و سرمایه گذاری در ترکیه نیستند.

گروه چهارم : ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه

گروهی که با ثبت شرکت در ترکیه و یا سرمایه گذاری در ترکیه ،در حوزه های مختلف اقدام به کار آفرینی و راه اندازی کسب و کاردر ترکیه به ویژه در استانبول کرده اند . البته تعداد این دوستان کمتر از گروههای دیگر است ولی شاید بتوان این ایرانیان را موفق ترین ایرانیان مقیم ترکیه نامید .اینروزها در حوزه های مختلف از فروش ملک گرفته تا آژانس مسافرتی ،رستوران ،کارگاههای تولیدی پوشاک و…. این ایرانیان دفاتر فعالی در استانبول دارند.

گروه پنجم: کارهای فنی و هنری

گروهی که دارای تخصص خاصی در رشته های فنی مانند خیاطی ، مکانیکی ، عکاسی ،گرافیک و… دارند ; این گروه گزینه های خوبی برای پیدا کردن کار در ترکیه هستند  و با یادگیری زبان ترکی استانبولی توانسته اند در استانبول مشغول بکار شده و حقوق به نسبت خوبی نیز دریافت کنند . میانگین حقوق دریافتی این گروه از ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰متفاوت است .

گروه ششم : کارگری ساده در ترکیه

کارگران ساده رستورانها ، کارواشها  ، کارگاههای تولیدی . ولی این طیف از ایرانیان به نسبت سایر طیف ها کمتر هستند . شاید علت آن را بتوان در این یافت که ایرانیان خیلی اهل کارهای سنگین یکنواخت و با زمان کاری زیاد نیستند. بخصوص که در ترکیه در زمینه کارهای ساده ، باید بیشتر کار کرد .

گروه هفتم : عدم آشنایی با زبان ترکی

گروه آخر گروهی هستند که در سطوح بالای آکادمیک یا فنی قرار دارند ولی ترکی استانبولی نمی دانند . این  گروه معمولا به سختی کار پیدا می کنند و در صورت پیدا کردن کار ، به نسبت دارای حقوق و مزیای کمتری به نسبت دیگران هستند .

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت که پیدا کردن کار در ترکیه و استانبول بطور ویژه ، کار بسیار پیچیده و حتی سختی نیست ، ولی شروط اصلی آن یکی تسلط به زبان ترکی استانبولی و دیگری داشتن تبحر خاص در رشته آکادمیک یا فنی است و این امری است که در هر کجای دنیا صادق است.

Compare listings

Compare
error: Alert: محتوا محافظت شده میباشد!!