آسان انتخاب کنید

حقوق یک خارجی در ترکیه در سال 2021 چقدره؟

حقوق یک خارجی در ترکیه چقدره

درآمد شغل­های مختلف توی ترکیه چقدره؟ آیا من به عنوان یک خارجی میتونم یه شغل خوب با درآمد عالی داشته باشم.

حداقل حقوق پایه کارگری در ترکیه در سال 2021 چقدر است؟

خب مبنای حقوق اینجا هم مثل ایران حداقل حقوق بر اساس حقوق کارگری در نظر گرفته میشه. حقوق کارگری امسال سال ۲۰۲۱ ، ۳۵۷۷ لیر در نظر گرفته شده. این مبلغ، مبلغ ناخالصه، یعنی بعد از کسر مالیات و بیمه، اگر فرد حق خانواده بهش تعلق نگیره یعنی مجرد باشه می­رسیم به مبلغ ۲۸۲۶ لیر. حالا میخوام یه کاری بکنم که یه تصوری تو ذهنتون نسبت به اون درآمد تو ایران ایجاد بشه. بیاید این مبلغ رو، ۲۸۲۶  لیر رو تقسیم به ۳۰ روز ماه بکنید. می­رسیم به عدد ۹۴، یعنی روزانه ۹۴ لیر. با این مبلغ میشه یک کیلو و نیم گوشت گوساله خرید، تقریباً. حالا اینو چرا گفتم، اینو گفتم که شما بتونید توی ذهنتون یه تخمینی بزنید درآمد روزانه کارگری اینجا و توی ایران رو.

 حالا من چرا انقدر روی حقوق کارگری حقوق پایه بحث کردم؟ چون تقریبا تمام خارجی­هایی که دارن اینجا کار میکنن و اجازه کار ندارن و در اصطلاح کار سیاه انجام میدن، همین حقوق پایه رو دریافت میکنن، تقریباً. اگر پستی که در مورد انواع کار انواع اقامت، کار سیاه اصلاً چی هست و این حرفارو ندیدین لینکشو براتون میزارم اونم ببخونید و زود برگردید بیاید.

همه چیز درباره کار و کاریابی در ترکیه- چطور در ترکیه کار پیدا کنم؟

خب من فرض میکنم شما تشریف بردین اون پست رو خوندید و برگشتین اومدین، همونطور که توی اون پست خوندید اگر شما موفق بشین به عنوان یک خارجی یک شغل قانونی با اجازه کار پیدا بکنین و اجازه کار رو دریافت بکنین، کارفرمای شما موظفه طبق قانون اجازه کار، طبق قانون وزارت کار بسته به تخصص و شغل شما به شما حقوق پرداخت بکنه.

دلایلی که ترک دوست ندارن خارجی ها رو  قانونی استخدام کنند؟

 یکی از دلایلی که خیلی از شرکت­ها و کارفرماهای اینجا از زیر گرفتن اجازه کار برای ما خارجی­ها در میرن شونه خالی میکنن همینه، چون علاوه بر اون پروسه طولانی و پر دردسر و پر هزینه گرفتن اجازه کار، قانون وزارت کار میگه شما طبق تخصص و شغلتون حقوق دریافتیتون به مراتب بیشتر از همتای ترک خودتونه.

 خب همون­طور که میدونین ترکیه کشور خیلی مهاجرپذیری نیست، به دلیل اینکه نرخ بیکاری خودش خیلی بالاست و در اصطلاح خودش خیلی بیکار داره بنابراین تمام این موانع رو جلوی پای کارفرماها میزاره که کارفرماها استخدام شهروند ترک، شهروند خودشون رو به خارجی­ها ارجحیت بدن.

خب برای اینکه شهروند خودشون رو تو اولویت قرار بده، برای اینکه نرخ بیکاری خودشون رو بیاره پایینتر.

پس یادتون نره شما باید ی چیز خاصی برای ارائه داشته باشین، شما باید یه سر و گردن بهتر از همتای ترکتون باشید که کارفرمای شما دردسر پروسه سخت و وقت گیر و دردسر دار و در عین حال حقوق چند برابری شما به عنوان یک خارجی رو به جون بخره که شما رو در کنار خودش تو بیزنس خودش داشته باشه.

 در انتهای این پست میخوام چند تا نکته رو بهتون بگم در مورد راه­هایی که معمولا محل کار شما، یعنی در واقع راه که نمیشه گفت، میشه گفت زیرآبی میانبرهایی که کارفرماها میرن برای اینکه به شما به عنوان خارجی کمتر حقوق پرداخت کنن، یعنی مجبور نباشن که طبق قانون وزارت کارشون پیش برن، پس تا انتهای پست با ما همراه باشید.

بحث شیرین حقوق و دستمزد در ترکیه

دسته اول:

 کسانی هستند که به عنوان پرستار کودک و یا سالمند در ترکیه مشغول به کار میشن، حقوق این دسته کارها حقوقی معادل حداقل حقوق کارگری داره. خب معلومه دیگه به چه روشی هستش. شما پرستار یک کودک و یا یک سالمند میشین که در اکثر موارد توی همون خونه به همراه اون خانواده زندگی می­کنید خب این دسته شغل­ها یه سری خوبی­هایی داره، اینه که خب شما نیاز به محل خواب و خرج خورد و خوراک و این چیزها ندارید و تقریباً تمام حقوقتون میتونه مثلاً خرج خودتون و یا پس انداز بشه، اما خب سختی­ها و بدی­های خودشم داره.

 اینو بگم خیلی از ایرانی­های اینجا به صورت صوری یه کودک و یا یه سالمند پیدا میکنن که سرپرستش حاضر باشه براشون اجازه کار بگیره ولی تو این روش واقعاً مشغول به اون کار نمیشن، خب دارن مشغول به یک کار دیگه هستن که اون کار براشون اجازه کار نمیتونه بگیره و اینا از این طریق اجازه کار میگیرن که بتونن اقامتشون رو اینجا تمدید بکنن.

 تو این روش صوری خودشون حق بیمشون رو پرداخت میکنن اما بگم اینم به این راحتی هم که من الان گفتم نیست. دردسرهای خودشم داره

دسته دوم:

 کارمند فروش، بازاریاب، کارمند ادارات صادرات: این دسته از افراد باید حقوق حداقل یک و نیم برابر حقوق کارگری رو دریافت بکنن. در مورد جزئیاتش نظری نمیدم که حالا آیا خارجی تو این دسته­ها میتونه مشغول به کار بشه یا نه خب این خیلی بستگی به تخصصتون، زبانتون، شدیدا به زبانتون و خیلی عوامل دیگه بستگی داره. الان بحث حقوقه.

دسته سوم:

افرادی هستن که در مشاغل مرتبط با گردشگری در ترکیه فعالیت میکنن، افرادی که توی کار ساخت انیمه و انیمیشن سازی هستن و یا افرادی که ماساژور هستن و یا توی شاخه­های ماساژ درمانی و اینجور مشاغل فعالیت میکنن باید حداقل حقوقی برابر دو برابر حقوق کارگری از کارفرماشون دریافت بکنن.

دسته چهارم:

 شامل معلمین، پزشک­ها و کلا شغل­هایی که نیاز به مهارت و تخصص خاصی داره هستن که این افراد حقوقی برابر حداقل سه برابر حقوق کارگری از کارفرماشون دریافت میکنن.

دسته پنجم:

 مدیران واحد، مهندسین و معمارها هستن که حقوقی حداقل برابر چهار برابر حقوق کارگری دریافت میکنن.

دسته ششم:

 شامل مدیران ارشد، مهندسین و معمارین اجرایی و ارشد و خلبان­ها هستن که حقوقی برابر شش و نیم برابر حقوق کارگری دریافت میکنن. چرا دو تا برابر گفتم؟ شش و نیم برابر حقوق کارگری دریافت میکنن.

 نکات مهم مربوط به حقوق خارجی ها در ترکیه

نکته اول :

 یادتون باشه وقتی که حقوق و دستمزد در ترکیه زیاد میشه به همون مراتب، به همون نسبت، به همون نسبت بیمه و مالیات هم بیشتر میشه. یعنی اینکه به صورت تصاعدی هم بیشتر میشه. یعنی این دسته آخر که الان گفتیم شش و نیم برابر حقوق کارگری حقوق میگیرن، یعنی شما نباید تو این حالت بیاین ۲۸۲۶ لیر که گفتم حقوق کارگری ضربدر شش و نیم بکنید و بگین وای چه مبلغ بزرگ و زیادی، اصلا به این صورت نیست تا اینجایی که من میدونم برای این مشاغل مالیات حدود ۸۷۰۰ لیر در ماه ازشون گرفته میشه. پس وقتی که این مبلغ رو از مبلغ ناخالصش کسر می­کنیم می­رسیم به عدد تقریبا ۱۳ هزار لیر در ماه.

دومین نکته:

 اینکه یادتونه اول پست گفتم که اختلاف حقوق یک خارجی نسبت به یک ترک خیلی زیاده، به همین دلیل شرکت­ها و کارفرماها ترجیح میدن که کارمند ترک استخدام بکنن، مثلا برای همین دسته آخر که گفتم مدیران ارشد و اینا اون شش و نیم برابره. تا اونجایی که من اطلاع دارم، حقوق یک مدیر ارشد ترک ۷ هزار لیره. بنابراین شما به عنوان یک خارجی باید چیزی رو بدونید که هیچ ترکی نمیدونه و کاری رو بتونید انجام بدید که هیچ ترکی نتونه انجام بده تا اینکه کارفرمای شما حقوق چند برابری شمارو به جون بخره و حاضر باشه که خب به شما اون مبلغو پرداخت بکنه، اون دردسرها رو هم به جون بخره برای اینکه شمارو فقط توی بیزنسش داشته باشه، پس شما بعد از خوندن پست نگید که خب ایول من الان اینجا توی ایران مهندسم، پا میشم میرم ترکیه و ماهی ۱۳ هزار لیر حقوق میگیرم، نه همچین چیزی نیست. باید انقدر به خودتون به بیزنستون به تخصصتون ایمان داشته باشید و همینطور به تسلط زبانیتون چون تمام این شغلایی که الان گفتم نیاز تقریباً تسلط صد درصد به زبان ترکی دارن.

نکته سوم:

و نکته آخرمون اینه که چون در ترکیه خیلی از شرکتا و کارفرماها از همه­ی این قوانینی که الان به شما گفتم خبردارن، موقع گرفتن اجازه کار عنوان شغلی شما رو چیزی غیر از عنوان شغلی واقعیتون میزنن، یعنی یه چیزی که مجبور نباشن اون مقدار حقوق رو به شما پرداخت بکنن میزنن که اینطوری از زیر اون قانون وزارت کارشونم در میرن.

 مثلا شما معلم هستین و میخواین اینجا به عنوان معلم مشغول به کار بشین، به جای عنوان “اورتمن” یعنی معلم که باید سه برابر دستمزد کارگری رو دریافت بکنه میزنن “اوستا اورتیجی” ، اوستا اورتیجی­ها تقریباً یکی ۲ هزار لیر کمتر از اورتمن­ها حقوق دریافت میکنن. حالا درسته که خیلی مبلغ زیادی شاید برای یه کارفرما با یه بیزنس بزرگ نباشه ولی خب به قول دوستان وقتی میتونن کمتر بدن چرا ندن.

4/5 - (4 امتیاز)

مقایسه ملک ها

مقایسه