آسان انتخاب کنید

انواع روش های اخذ شهروندی ترکیه در سال 2021

انواع روش های اخذ شهروندی ترکیه

شهروندی ترکیه یعنی چی؟ راه­های بلند مدت یا کوتاه مدت گرفتن شهروندی ترکیه چیا هستند؟ اصلا گرفتن پاسپورت ترک چقدر هزینه می­خواد؟ تو این پست می­خوایم با هم دیگه به این سوال­ها بپردازیم. اگر در آینده تغییری توی قوانین به وجود آمد که خب خیلی پیش میاد یا مثلا بالآخره هر کدوم از این قوانین تغییر کرد، توی همین پست توضیحات رو اضافه می­کنم و یا شاید یه پستی تکمیلی براش دوباره درست بکنیم.

انواع روش ها اخذ شهروندی ترکیه؟

گرفتن شهروندی ترکیه یه سری راه­های بلند مدت و یه سری راه­های کوتاه مدت داره.

 اگه موافق باشین اول راه­های کوتاه مدت رو با هم دیگه بررسی بکنیم.

 انواع روش های کوتاه مدت اخذ شهروندی ترکیه

  • اولین راه و معروف­ترین راه گرفتن شهروندی ترکیه، خرید اموال غیر منقول یعنی همون حالا می­تونه خونه و مغازه یا حتی زمین باشه به ارزش ۲۵۰ هزار دلار آمریکاست.

 تو این روش شما می­تونید یه دونه ملک به این مبلغ یا حتی چند تا ملک که مبلغ آن را آنها بیشتر از ۲۵۰ هزار دلار آمریکا باشه بخرید.

 و نکته‌ای که وجود داره در مورد این نوع خرید اینه که شما تا ۳ سال اجازه فروش و یا واگذاری اون ملک یا املاک رو ندارید.

 و اینکه تو مدت ۳ الی ۴ ماه به شخص خریدار و خانواده‌اش که شامل فرزندان زیر ۱۸ سال هم می­شه، شهروندی داده می­شه.

 یه نکته خیلی مهمی هم که وجود داره توی این نوع گرفتن شهروندی، اینه که مبلغ کل یعنی اون ۲۵۰ هزار دلار باید از حساب شخصی خود شما به حساب فروشنده و یا فروشنده­ها واریز بشه.

  • راه دومی که خیلی کم­تر مورد توجه قرار گرفته، یه جورایی بهش ظلم شده، خرید اوراق بهادار یا سپرده‌گذاری توی بانک‌های ترکیه جمعا به مبلغ حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست.

 توی این راه هم مثل اون راه اول، شما تا ۳ سال حق دست زدن به اصل پول رو ندارید ولی می­تونید سودش رو استفاده بکنید و توی این راه هم در عرض ۳ الی ۴ ماه به صاحب حساب و خانواده درجه یک و فرزندان زیر ۱۸ سالش، شهروندی تعلق می‌گیره.

  • راه سوم که از اون دو تا راه قبلی یکم زمان برتره، ایجاد اشتغال و کارآفرینیه.

 کسی که برای حداقل ۵۰ تا شهروند ترک، ایجاد اشتغال کرده باشه، می­تونه شهروندی ترکیه رو دریافت بکنه و اما راه­های طولانی مدت گرفتن شهروندی ترکیه.

راه های طولانی مدت اخذ شهروندی ترکیه کدامند؟

 مابقی این پست رو از قانون ۵۹۰۱ ماده ۱۱ برداشت کردم.

شرایط اولیه برای گرفتن شهروندی ترکیه به صورت بلند مدت

  • اولیش اینه که از ۵ سال قبل از اینکه شما تقاضای شهروندی بدید، توی خاک ترکیه اقامت داشته باشید و این ۵ سال اقامتتون، بینش هیچ وقفه­ای نیفتاده باشه.یعنی یکی پس از دیگری همینطور اقامتتون تمدید شده باشه.این به این معنا نیستش که شما نمی­تونید مسافرت برید خارج از ترکیه و برگردید، ولی اقامتتون باید ممتد باشه؛ یعنی بین این اقامت تا اقامت سال بعدتون یهو چند ماه مثلا وقفه نیفتاده باشه.

نکته مهم: من یه چیزی شنیدم ولی از این قانون بر نگرفتمش. یعنی چیزی توی این قانون، توی این ماده و این قانون نوشته نشده بود ولی چیزی که شنیدم اینه که شما توی این پنج سال بیش­تر از ۶ ماه، اجازه خروج از خاک ترکیه رو ندارید.

 یعنی اگر هم مسافرت تشریف میبرید و میارید، نباید این تعداد روزها و ماه‌ها از ۶ ماه بیش­تر بشه.

  • دومیش اینه که تو این مدت سوء پیشینه توی خاک ترکیه نداشته باشید.
  • سوم زبان ترکی رو تسلط داشته باشید.
  • چهارم بتونید از هزینه خودتون از پس هزینه‌های زندگی خودتون و خانوادتون از طریق قانونی بر بیاید.
  • و مورد دیگه اینکه بیماری خطرناک نداشته باشید و امنیت ملی را به خطر ننداخته باشید.

خب حالا ما همه این شرایط رو داریم، ببینیم چه راه­هایی به گرفتن شهروندی ترکیه ختم ‌می­شه؟

  • اولین راه که خیلیم معروفه و احتمالا همتونم ازش اطلاع دارید، ازدواج با یک شهروند ترکه.

همونطوری که توی پستی اقامت گفتم، توی پستی انواع اقامت گفتم، شما زمانی که با یک شهروند ترک ازدواج می­کنید، سه سال اول از طریق اقامت خانواده توی ترکیه ساکن می­شید.

بعد از سه سال که در عقد (حالا به اصطلاح خودمون که می­گیم عقد) عقد اون آقا یا خانم ترک هستید، می­تونید برای گرفتن شهروندی ترکیه اقدام بکنید، تقاضا بدید.

 اما بهتون اینو بگم اینطوری نیستش که شما بعد از سه سال برای گرفتن شهروندی اقدام کنید و خیلی سریع در عرض چند ماه بهتون این شهروندی رو بدن. نه. حداقل یکی دو سال این پروسه طول می­کشه. من رفته بودم کنسولگری. چند نفر اونجا داشتن می­گفتن: “از اول تا تهش می­گن سه سال، بعد ۳ سال شهروند می‌شی ولی مجموعشو حساب می­کنی نزدیک ۵ سال می­شه.”

  • راه دوم کار کردن و گرفتن اجازه کار توی ترکیه ­س.

بعد از ۵ سال کار کردن به صورت قانونی و اجازه کار داشتن و بیمه دولتی بودن توی خاک ترکیه، شما می­تونید برای گرفتن شهروندی اقدام بکنید که باز هم این پروسه شهروندی یه مقدار زمان‌بر هستش.

  • سومین راهی که توی پستی انواع اقامت هم بهش اشاره کردم، خرید ملک به هر قیمتی.

 یعنی سقف قیمت یا کف قیمتی براش در نظر گرفته نشده، توی ترکیه و اقامت توی اون ملکه و تمدید اقامتتون به مدت پنج سال از طریق اقامت خرید ملک.

یعنی شما ۵ سال تو اون خونه حضور دارین و پنج سال از طریق اقامت خرید ملک اقامتتون رو تمدید می‌کنید.

بعد از پنج سال، می­تونید تقاضای شهروندی بدین که اون هم دوباره پروسه قانونی خودش رو داره.

آیا اقامت دانشجویی منجر به اخذ شهروندی ترکیه میشود؟

سوال بعدی­ای که خیلی­هاتون می‌پرسید اینکه آیا اقامت دانشجویی منتهی به شهروندی می­شه و جواب اینه که متاسفانه خیر.

 ولی یه حالتی وجود داره، اگر بلافاصله بعد از اتمام تحصیلتون، اقامتتون رو به یکی از حالت­ها، به یکی از انواع اقامتی که منتهی به شهروندی می­شه تغییر بدین، مثل اقامت کاری، مثل خرید ملک تغییر بدین، اونوقت در اون صورت اون سال­های تحصیلتون، جز اقامتتون محسوب می­شه و خب پروسه شهروندی رو یه مقدار سریع­تر می­کنه.

 اما من یه چیزی هم شنیدم که البته اینو جلوتر بگم که بند و ماده قانونیشو پیدا نکردم، ولی خب این رو شنیدم که سال­های اقامت تحصیلی، نصف محسوب می­شه؛ یعنی اگه شما ۴ سال توی ترکیه تحصیل کرده باشید، 2 سالش جزو اون پروسه گرفتن شهروندی حساب می­شه؛ یعنی دو سالش از اون ۵ سال حساب می­شه ولی خب می­گم بند و ماده قانونیش رو پیدا نکردم.

 اگر هر کدوم از شما عزیزان با سند و مدرک و بند قانونی، اطلاعی از این قانون داره، خیلی خوشحال می­شم توی کامنت­ها ما رو هم در جریان بزاره.

آیا اقامت توریستی منجر به اخذ شهروندی ترکیه میشود؟

مسئله بعدی اینه که متاسفانه اقامت توریستی منتهی به شهروندی نمی­شه و حتی جز اون ۵ سال هم حساب نمی­شه. این سوال رو هم خیلی می­پرسید.

به این مطب امتیاز بدهید

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه