آسان انتخاب کنید

زندگی در مجتمع های مسکونی یا آپارتمان های ترکیه بهتره ؟

برای خرید یا اجاره ملک در ترکیه، بهتر است در مجتمع های مسکونی یا آپارتمان ها خانه بگیرید. خوبی  ها و بدی ها و مزایای هر کدام چیست؟

یک نکته مهم در مورد خرید ملک در ترکیه میخواهم بگم!

 در مورد کلمه سیته است که در انگلیسی site  ( سایت) هست که ترک ها کلمات را به همانگونه که نوشته شده تلفظ میکنند یعنی site را به صورت سیتِه تلفظ میکنند.

این اصطلاح به مجتمع های مسکونی گفته میشود که از چند آپارتمان بزرگ یا برج که به طور یک مجتمع مسکونی است و فضای باز هم دورش دارد. این اصطلاح سیته بسیار رایج است.

ویژگی های خوب سیته ها:

۱: امکانات رفاهی:

  تقریبا تمام سیته ها شامل استخر، زمین بازی کودکان، سالن ورزشی و زمین ورزشی مانند والیبال و بسکتبال و… دارند، برخی سیته ها که سطح بالایی دارند دو استخر سر پوشیده و سر باز دارند و حتی اتاق بازی نوجوانان و جوانان که شامل دستگاه پلی استیشن و پینگ پنگ، کتابخانه، سینما یا تی وی روم دارند و در ۹۰ درصد مواقع برای ساکنین همان سیته کاملا رایگان است و در بعضی از موارد ساکنین بعضی سیته ها باید اشتراک سالانه تهیه کنند.

۲: نگهبانی و مدیریت ساختمان یا هیئت مدیره:

  از نظر امنیت و نظافت، مشکلات ساختمان، رسیدگی به ساختمان خیال آدم را راحت میکند.

ویژگی های بد سیته ها:

۱: شارژ بالای سیته ها:

 شارژ سیته ها از ماهی ۳۰۰/۴۰۰ لیر به بالا و در بعضی سیته ها ۳۰۰۰/ ۴۰۰۰ لیر در ماه هم میرسد.

۲:کمی دور از مرکز شهر به دلیل قیمت بالای زمین های مرکز شهر

 اکثر سیته ها ( چون سیته ها وسعت خیلی زیادی دارند)  در خارج از شهر ساخته میشوند. اینگونه هم قیمت آن کمتر میشود و هم خیلی راحت تر میتوانند آن ها را به فروش برسانند. اما این بدین معنی نیست که ما سیته در مرکز شهر نداریم! داریم اما این سیته ها به دلیل قیمت بالایی که دارند باعث میشوند که فقط یک سری از مشتری های خاص سمت آنها بروند. یعنی با خرید یک واحد کوچک حتی یک خوابه، گاهاً قیمت از ۲۵۰۰۰۰ دلار هم بالاتر می رود و راحت با یک واحد یک خوابه کوچک در مرکز شهر، میتوان شهروندی هم گرفت!

۳: دور بودن سیته های حاشیه شهر از مرکز شهر:

 زندگی در این سیته ها در صورتی که ماشین نداشته باشید، یک مقدار  رفت و آمد و خرید های روزانه و مایحتاج را مشکل می سازد. البته همه جای استانبول دسترسی راحت به اتوبوس و دُلموش ( همان مینی بوس یا وَن) را دارد، اما مترو، ایز وان و واپور یا کشتی، اکثراً به سیته های مرکز شهر دسترسی راحت تری دارند.

آپارتمان های معمولی

آپارتمان ها دقیقاً نقطه ی مقابل سیته ها هستند. حداکثر امکانات رفاهی که آپارتمان ها دارند، در اکثر موارد یک پارکینگ است و در بعضی موارد یک استخر خیلی کوچک، آن هم در حد اینکه سازنده بگوید ملک استخر دارد و ملکش را گرانتر و راحت تر بفروشد! حدود ۹۰ درصد آپارتمان های مرکز شهر استانبول پارکینگ ندارند و از کنار خیابان حاشیه کوچه ها برای پارک ماشین استفاده میکنند که یک مسئله عادی است.  به جای یک واحد در سیته های حاشیه شهر ، شما میتوانید یک آپارتمان معمولی در مرکز شهر بگیرید و دسترسی به مراکز خرید، حمل و نقل عمومی و … برایتان راحت تر باشد.

مورد بعدی شارژ آپارتمان ها است. شارژ آپارتمان ها به مراتب کمتر از سیته ها است و حدوداً از ماهی ۳۰ یا ۴۰ لیر شروع می شود به بالا اما به ندرت دیده شده که برای آپارتمان بیشتر از ۱۰۰ یا ۱۵۰ لیر پرداخت کند که آن هم بستگی به تعداد طبقات، تعداد واحد ها و امکانات آن آپارتمان دارد.

مورد بعدی این است که اکثر آپارتمان ها سرایدار ندارند اما تقریبا تمام آپارتمان های نوساز دوربین مدار بسته دارند.

یکی دیگر از مشکلات آپارتمان ها این است که در یک آپارتمان ممکن است مشکلات و کشمکش هایی بین همسایه ها پیش بیاید و مشکلات مدیریتی ساختمان ها خیلی بیشتر از سیته ها ممکن است به وجود بیاید.

نتیجه گیری کلی

وقتی صحبت از اجاره می شود، اجاره یک آپارتمان در سیته ی حاشیه شهر به دلیل دور بودن از مرکز شهر و بالا بودن  شارژ ، خیلی بصرفه به نظر نمی آید مخصوصا اگر ماشین نداشته باشید. اگر در مورد اجاره فکر میکنید بهتر است یک آپارتمان در مرکز شهر در محله ای که دسترسی آن به مراکز خرید و وسایل حمل و نقل عمومی، کمی بهتر باشد را انتخاب کنید.

البته درمورد خرید این موضوع کمی متفاوت تر است. سازنده های خوب و معتبر ترکیه و استانبول، از زمانی که در سیته ها شروع به کار ساخت میکنند، واحد ها را پیش فروش میکنند. با توجه به اینکه شما میتوانید واحد ها را به قیمت خیلی پایین تر و بعضاً به صورت اقساط پیش خرید کنید خیلی بصرفه تر است حتی اگر در حاشیه شهر باشد. البته باید یک یا دوسال صبر کنید تا خانه آماده شود تا بتوانید در آن زندگی کنید.

درمورد پیش خرید سیته ها  در ترکیه باید به چند نکته دقت کرد:

نکته اول:

همه سازنده ها برای پیش خرید کردن قابل اعتماد نیستند؛ یعنی در طول یک یا دوسال  ممکن است ۴ یا ۵ سال طول بکشد و یا پروژه نیمه کاره رها شود یا به مشکل مالی بخورند و … .

نکته دوم:

زمان پیش خرید کردن حتماً درمورد محل دقیق سیته تحقیق کنید. کلی از سیته ها هستند که در محله های دور افتاده ی خارج از شهر  ساخته می شوند و سازنده هنگام ساخت می داند که  موقع فروش حتما به مشکل ب  خواهد خورد، بنابراین زمان فروش به املاکی هایی که بتوانند واحدی از آن سیته را بفروشند پورسانت بالایی می دهد که بعضی از هموطنان عزیز املاکی، با عالی تشریح کردن موقعیت سیته، از عدم اطلاع هموطنان خریدار نسبت به موقعیت شهر استانبول سوء استفاده میکنند و برای مثال میگویند که : ” آن سیته دسترسی ۱۵ دقیقه ای به مترو دارد”. که آن دسترسی ۱۵ دقیقه ای با ماشین است و اگر هم درست باشد بعد از آن یک ساعت و نیم با مرکز شهر فاصله دارید! بنابراین توجهی به فاصله ی ایستگاه مترو نکنید.

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید ابتدا اینجا ساکن شوید و تمام مناطق و محله ها را خوب بشناسید و شخصاً سر بزنید تا متوجه شوید کدام به سلیقه شما نزدیک تر است، سازنده های خوب و معتبر را بشناسید و بعد زمانی که قصدتان برای خرید جدی شد توسط املاک مطمئن و یا ترجیحاً از خود شخص سازنده  و دفاتر فروش سیته ها اقدام کنید.

به این مطب امتیاز بدهید

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه