آسان انتخاب کنید

اجازه کار در ترکیه سال 2021 (روش‌ها و مشکلات)

همانطوری که میدونید اجاره‌ی ملک و اقامت یک ساله توریستی و یا حتی خرید ملک و اقامت بلند مدت نمیتونه دالِ بر این باشه که شما اجازه‌ی کار دارید. اجازه‌ی کار گرفتن فقط از طریق ثبت شرکت و یا استخدام توی یک شرکتی که یک سری شرایط قانونی و باید داشته باشه ممکن است.

شرایط دریافت اجازه کار توسط کارفرما برای شما

 راه اول: در صورتی که بخواهید کارفرما شما رو بیمه و استخدام رسمی بکنه و اجازه‌ی ‌کار براتون بگیره،

  1. باید اول یک شرکتی و که مایل به استخدام شما باشه، پیدا کنید.
  2. و بعد کارفرما براتون تقاضای اجازه‌ی کار بده.

 حالا یه سری شرایطی شامل حال اون شرکته باید بشه. چه شرایطی؟

  1. باید سرمایه اون شرکت حداقل صد هزار لیر باشه.
  2. فروش سالیانه‌اش حداقل هشتصد هزار لیر باشه.
  3. در ازای استخدام هر بیمه‌ی خارجی، 5 نیروی ترک استخدام شده و بیمه شده اونجا مشغول به کار باشند.

خب با این سه تا شرطی که من الان بهتون گفتم، خودتون فکر کنم بتونید حدس بزنید که چه مکان‌هایی میتونند برای شما اجازه‌ی کار بگیرند و چه جاهایی نمیتونند. یه وقت‌هایی هست که کارفرما نمیخواد براتون اجازه‌ی کار بگیره، یه وقت‌هایی هست که میخواد اجازه‌ی کار بگیره ولی شرایط قانونی‌اش رو نداره، یه موقع‌هایی هم هست که خود ترک‌ها از این قوانین اطلاع ندارند و ناخواسته ما رو به دردسرهای قانونی می‌اندازند.

مراقب کلاهبرداران در زمینه اخذ اجازه کار در ترکیه باشید

گرفتن اجازه کار فقط توسط کارفرمای شما که تقاضای اجازه‌ی کار به وزارت کارشون بفرسته حالا به همراه مدارک مورد نیازتون، امکان پذیر هست. لطفاً هر کسی در مورد گرفتن اجازه‌ی کار با پول، به صورت غیر حضوری براتون، نمیدونم واقعا من خیلی چیزاهای عجیب غریبی شنیدم. اصلاً اطمینان نکنید. میتونم به جرأت بگم که دروغی بیش نیست.

 راه دوم دریافت اجازه کار در ترکیه ازطریق ثبت شرکت:

خب یک راه دیگه هم برای گرفتن اجازه‌ی کار وجود داره و اینه که شما خودتون ثبت شرکت بکنید. یک شرکت با سرمایه‌ی حداقل و اولیه صد هزار لیر ثبت می‌کنید که حالا یک سری خرج‌های دیگه هم داره مثل مالیات و استخدام حسابدار و همه‌ی اینها و اینکه شش ماه شما فرصت دارید که 5 تا نیروی ترک رو استخدام کنید و بیمه کنید تا اینکه برای خودتون اجازه‌ی کار بتونید بگیرید و حداقل شش ماه از تاریخ اقامت توریست تون گذشته باشه.

میخوام بهتون یه چیزی بگم. اگر یه برنامه‌ای منظم و منسجم برای راه اندازی یک کسب و کار ندارید، خواهشاً وارد این بازی ثبت شرکت نشید، برای اینکه هزینه‌های نهفته خیلی زیادی داره و وقتی واردش میشید تازه میبینید که یک دنیاییه برای خودش. حالا اگر بخواید توی ترکیه یک مغازه‌ای بزنید مثل رستوران یا کافه یا هر مغازه‌ی دیگه‌ای، اولین قدم براش ثبت شرکت هست.

محدودیت های اخذ اجازه کار در ترکیه

یه سری شغل‌ها هستند که خارجی‌ها نمیتونند تو اون حیطه‌ها وارد بشند. چندتاشو به عنوان نمونه خدمتون میگم به طور مثال کاپیتان کشتی، وارد رشته‌ی شیلات، رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و یا کلا کادر درمان.

 به طور مثال مهندس ناظر ساختمان، همون قضیه حق امضا و اون پروانه و اون مدارکی که توی ایران باید داشته باشند، اینجا هم در موردشون صدق میکنه ولی خب فرقش اینه که اینا مدارک خودشون رو قبول دارند و مدارک ایران نمیتونه اینجا معتبر باشه.

رشته‌هایی که در رابطه با حقوق هست مثل وکالت، مثل قاضی بودن. چون که میدونید دیگه حقوق و قوانین هر کشور با اون یکی فرق میکنه و نمیتونند توی اون مسائل وارد بشند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اجازه کار در ترکیه

خب زمانی که کارفرماتون میخواد برای شما اقدام به گرفتن اجازه‌ی کار بکنه خب یک سری شرایط قانونی هم مسلماً شما باید داشته باشید.

  1. اولیش اینه که از مدت اقامت توریستیتون حداقل 6 ماه  مونده باشه
  2. مدارک تحصیلیتون
  3. ترجمه‌ی مدارک یا معادل سازیشون معمولاً توسط اون شرکت یا محل کارتون و کارفرماتون انجام میشه.
  4. یک سری مدارک دیگه هم مثل عکس و در بعضی موارد برگه‌ی سلامت و آدرس نفوس و اینجور چیزها هم هست که چیزی نیست که بخواید خودتون و نگرانش کنید و بسیار راحت میتونید بگیریدش.
1/5 - (1 امتیاز)

مقایسه ملک ها

مقایسه