آسان انتخاب کنید

راهنمای جامع دریافت اجازه کار در ترکیه 2020

راهنمای جامع دریافت اجازه کار در ترکیه 2020
راهنمای جامع دریافت اجازه کار در ترکیه 2020

اصول دریافت اجازه کار در ترکیه از جمله شرایط و هزینه انواع مختلف مجوزهای کار را بیاموزید.

برای کار در ترکیه باید اجازه کار در ترکیه داشته باشید. بیشتر مجوزهای کار توسط Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (وزارت کار و تأمین اجتماعی) صادر می شود. برای کارگران مناطق آزاد ، آنها توسط Ekonomi Bakanlığı (وزارت اقتصاد) صادر می شوند. برای کارکنان مؤسسات آموزشی ، توسط Milli Eğitim Bakanlığı (وزارت آموزش ملی) صادر می شود.

اجازه کار در ترکیه شما به صورت کارت شناسایی خواهد بود که اجازه اقامت شما نیز خواهد بود.

اجازه کار در ترکیه طبق قانون شماره 4817 طبق ماده 4 اداره کار صادر می شود.

انواع مجوزهای کاری

دو دسته از مجوزهای اصلی وجود دارد: مجوزهای کاری برای مدت معینی و مجوزهای کاری برای مدت نامحدودی مانند مجوز کار مستقل و مجوز کار نامحدود.

اجازه کار در ترکیه

دسته 1: اجازه کار در ترکیه وابسته به کار برای مدت معینی از زمان

این نوع کار مجوزی است که اکثر خارجی ها دریافت می کنند. “وابسته” است زیرا کارگر برای گرفتن مجوز کار باید دارای کارفرمایی باشد. این موضوع تحت یک “دوره زمانی مشخص” قرار دارد است زیرا فقط برای یک سال صادر می شود و باید هر سال پس از آن تمدید شود. می توانید از خارج یا داخل ترکیه برای این نوع اجازه کار اقدام کنید.

درخواست اجازه کار در ترکیه از خارج از کشور ترکیه

اگر خارج از ترکیه هستید ، ابتدا باید نامه پیشنهاد کار یا (یا) قرارداد دریافت کنید. سپس با هماهنگی کارفرمای خود باید درخواست ویزای کار را در سفارت ترکیه یا کنسولگری در کشور خود یا در جایی که به طور قانونی سکونت دارید ارائه دهید.

درخواست شما و درخواست کارفرمای شما باید طی ده روز کاری از یکدیگر اتفاق بیفتد. بعد از تأیید درخواست کارفرما و درخواست شما ، ویزای کار و اجازه کار در ترکیه خود را دریافت خواهید کرد که برای سفر به ترکیه ، دریافت مجوز کار خود و رفتن به محل کار از ویزای کار خود استفاده خواهید کرد.

درخواست از داخل ترکیه

اگر داخل ترکیه هستید و حداقل شش ماه اقامت قانونی را پشت سر گذاشته اید ، می توانید برای اجازه کار نیز اقدام کنید. باز هم ، ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما داشته باشید. الزامات و روند مشابه برنامه های خارج از ترکیه است ، به جز این که شما و کارفرمای خود برنامه های خود را مستقیماً به Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (وزارت کار و تأمین اجتماعی) ارسال خواهید کرد ، زیرا نیازی به شما نیست برای گرفتن ویزای کار (از آنجا که شما در حال حاضر در کشور ترکیه سکونت دارید).

هنگامی که از داخل ترکیه درخواست می کنید ، کارفرمای شما و شما باید ظرف شش روز کاری از یکدیگر درخواست های خود را ارائه کنید.

اجازه کار در ترکیه

دسته 2: اجازه کار در ترکیه مستقل کار برای یک دوره نامحدود زمان

این دسته از مجوزهای کار “مستقل” هستند زیرا لازم نیست که برای دریافت مجوز کار ، کارفرمای خاصی داشته باشید. این “نامعین” است زیرا لازم نیست هر سال تجدید شود. با این حال ، برخی از الزامات برای گزارش دهی وجود دارد. به عنوان مثال ، شما نیاز به گزارش تغییرات کارفرما و تغییر آدرس می دهید. دو نوع مجوز مستقل و نامشخص وجود دارد.

مجوزهای کاری نامحدود

اگر حداقل پنج سال به طور قانونی و بدون وقفه در ترکیه کار کرده باشید یا حداقل هشت سال در ترکیه به طور قانونی زندگی کرده باشید، واجد شرایط هستید که برای اجازه کار نامحدود درخواست کنید. این نوع مجوز کار شما را قادر می سازد برای هر کارفرمای مورد نظر خود کار کنید و بدون نیاز به دریافت مجوز کار جدید از کارفرما به کارفرمای دیگر تغییر مکان یا تغییر شغل دهید.

مجوزهای مستقل کار

این نوع اجازه کار در ترکیه برای کارآفرینانی است که قصد تأسیس شرکتی در ترکیه را دارند. این امکان را برای شما فراهم می کند که شش ماه برای راه اندازی شرکت خود مشغول کار شوید و پس از تأسیس شرکت ، مجوز کار شما با مدت نامحدود تمدید می شود.

اجازه کار در ترکیه

مشاغل محدود

برخی از حرفه ها فقط توسط شهروندان ترکیه قابل اجرا هستند. برخی از آنها عبارتند از:

دندانپزشک ، ماما ، پرستار یا داروساز

دامپزشکی

مدیر بیمارستان

وکیل

دفتر اسناد رسمی

گارد امنیت

کاپیتان دریایی، ماهیگیر یا غواص

مشاور گمرک.

هزینه های اجازه کار ترکیه برای سال 2020

مجوز کار برای مدت زمان مشخص (یک سال) 615.20 لیر

مجوز کار برای مدت نامحدود زمان 6152.00 لیر

مجوز کار مستقل 6152.00 لیر

کلیه متقاضیان اجازه کار در ترکیه باید مبلغ 72 لیر برای صدور کارت بپردازند.

اجازه کار شما فقط برای یک کارفرما است

اگر مجوز کار وابسته دارید ، نمی توانید از یک کارفرما به دیگری با همان مجوز کار تغییر دهید. اگر شغل دیگری بدست آورید ، مجبورید مجوز کار دیگری برای کار برای کارفرمای جدید خود دریافت کنید. اگر مجوز کار مستقل دارید و کارفرمایان را تغییر می دهید (یا آدرس خود را تغییر می دهید) ، باید دفتر محلی وزارت کار و تأمین اجتماعی را مطلع کنید.

شماره تلفن های مفید

شما می توانید با استفاده از شماره خدمات ملی کارکنان، که از داخل ترکیه 170 است ، با وزارت کار و تأمین اجتماعی تماس بگیرید. از خارج از ترکیه با +90 216 170 1122 تماس بگیرید. اگر در یک دانشگاه مشغول به کار هستید ، با شورای تماس بگیرید آموزش عالی ، با شماره +90 312 298 7000.

به این مطب امتیاز بدهید

مقایسه ملک ها

مقایسه