آسان انتخاب کنید

غذاهای مشهور استانبول

غذاهای مشهوری که باید در استانبول میل کنید
غذاهای مشهوری که باید در استانبول میل کنید

استانبول یکی از بهترین شهرها برای تجربه کردن غذاهای اصیل و لذید ترکیه است. در این پست به برخی از این غذاهای خوشمزه اشاره می‌کنیم و به توضیح مختصر آن‌‌ها می‌پردازیم. بدون هیچ مقدمه دیگری، بگذارید سراغ این غذاها برویم.

دونر (Döner)

غذاهای مشهور استانبول

یکی از غذاهای کلاسیک و معروف ترکیه، «دونر» نام دارد که این غذا علاوه بر ترکیه به کشورهای دیگر، به خصوص ایران، نفوذ زیادی داشته است و به احتمال بسیار زیاد، تجربه‌ی میل کردن این غذا را داشته‌اید. این غذا در حالت مختلف دیگری نیز تهیه می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها دوروم (دونر پیچیده شده به نان لواش ترکیه) و اسکندر کباب (دونر به صورت پرس، به همراه ماست، سس گوجه فرنگی و کره) است.

ایچلی کوفته (İçli Köfte)

غذاهای مشهور استانبول

«کوفته» یک غذای محلی و بسیار استاندارد برای مردم ترکیه به حساب می‌آید. حتی در خود ایران نیز،‌ شما بهترین کوفته‌‌ها را در شهرهای ترک زبان می‌توانید میل کنید. ایچلی کوفته یا اگر بخواهیم به زبان فارسی ترجمه کنیم، کوفته‌ی تو پر، یکی از انوع کوفته‌ها است که متشکل از بلغور مخلوط شده با گوشت چرخ‌ شده، پیاز، جعفری و دانه‌ی کاج است.

لاه‌‌معجون (Lahmacun)

غذاهای مشهور استانبول

یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکیه که به اشتباه کسانی که با این غذا آشنایی ندارند، به آن پیتزای ترکی نیز می‌گویند، «لاه‌معجون» است. توجه داشته باشید که این غذا هیچ ارتباطی با دستور عمل‌‌های غذاهای ایتالیایی ندارد و روش تهیه و طعم به خصوص خود را دارد. این غذا از خمیر سفید بسیار نازک گرد تشکیل می‌شود و گوشت چرخ‌کرده‌ی آمیخته شده با لیمو ترش بر روی آن ریخته می‌شود.

این غذا به همراه جعفری صرف شده و روش مخصوصی برای خورده شدن دارد، بدین گونه که در ابتدا باید آن را به دور خود بپیچید تا حالتی لقمه مانند به خود پیدا کند سپس اقدام به میل کردن آن کنید.

مزه (Meze)

غذاهای مشهور استانبول

«مزه»، در واقع همان پیش غذا است که مردم ترکیه آن را اینگونه نام‌گذاری کرده‌اند و دنیای بسیار متنوع و بزرگی در فرهنگ غذایی ترکیه دارد. محبوب ترین آن‌ها فاوا (پوره باقالی)، کوپوغلو (تکه‌های بادمجان سرخ شده با ماست و سس گوجه فرنگی) و موهامارا (خمیر متشکل از فلفل قرمز، گردو، آبلیمو و شیره‌ی انار) است.

کباب (Kebap)

غذاهای مشهور استانبول

«کباب» غذایی است که انواع و اقسام مختلفی دارد و با مزاج بسیاری از ایرانی‌ها سازگار است، چرا که این غذا از اصلی‌ترین غذاهای ترک زبان‌ها به شمار می‌آید و مردم ترک زبان که از دیرباز در ایران حضور داشتند و این غذا جزو مواردی است که از فرهنگ آن‌ها تزریق شده است.

محبوب‌ترین نوع کباب‌ها در ترکیه عبارت است از آدانا و اورفا (متشکل از گوشت چرخ‌شده‌ی بره که بر روی سیخ پخته می‌شود. آدانا با ادویه‌جات تند و اورفا بدون این ادویه‌جات، تهیه می‌شود)، بِیتی (گوشت چرخ‌ شده‌ی گاو یا بره که با سیخ کباب می‌شود، لای نان لواش پیچیده شده و با ماست و سس گوجه فرنگی سرو می‌شود) و شیش (قطعات مربعی طعم‌دار شده‌ی گوشت بره یا مرغ است که بر روی آتش کباب می‌شود) تشکیل شده است.

مانتی (Mantı)

غذاهای مشهور استانبول

«مانتی» نوعی گلوله‌‌های کوچک خمیری است که با گوشت تهیه شده و آب پز می‌شود. پس از پخته شدن نیز با ماست و سسی که از روغن، فلفل قرمز، نعنا و قارچ تهیه شده است،‌ سرو می‌شود.

بالیک اکمک (Balık Ekmek)

غذاهای مشهور استانبول

یکی از غذاهای محبوب توریستی ترکیه، «بالیک اکمک» است که در واقع یک ساندویچ شامل ماهی گریل شده، پیاز و سالاد است.

کارنی‌یاریک (Karnıyarık)

«کارنی‌یاریک» از متدوال‌ترین و جالب‌ترین وعده‌‌‌های غذایی مردم استانبول ترکیه به حساب می‌آید. این غذا که اسمش به معنای «شکم‌پاره» است، بادمجان تمام پخته‌شده و پر شده از گوشت چرخ‌شده و جعفری است که در نهایت با سس گوجه فرنگی پوشیده می‌شود. برخی این غذا را با برنج نیز سرو می‌کنند.

کوفته‌ی کادینبودو (Kadınbudu Köfte)

غذاهای مشهور استانبول

یکی دیگر از انواع کوفته‌ی خوشمزه در ترکیه، کوفته‌ی «کادین بودو» است که از گوشت چرخ‌شده‌ غلتانده شده درون تخم مرغ و آرد، تهیه می‌شود.

هونکار بیندی (Hünkar Beğendi)

غذاهای مشهور استانبول

«هونکار بیندی»، بی‌شک یکی از خوشمزه‌‌ترین غذاهای ترکی است. این غذا متشکل از قطعات مربعی شکل گوشت بره است روی پوره‌ی بادمجان قرار می‌گیرد و در تهیه‌ی این پوره از کره و نوعی پنیر مخصوص ترکی به نام کاشار (kaşar) استفاده می‌شود. امتحان کردن این غذا در استانبول را فراموش نکنید.

کوزو تندیر (Kuzu Tandır)

غذاهای مشهور استانبول

«کوزو تندیر» را می‌توان یک غذای قدیمی استانبولی با عمر بسیار زیاد به حساب آورد که در تهیه‌ی آن، گوشت بره را در تنورهای موجود در دل زمین می‌پزند. امروزه این غذا را به همراه «ایچ پیلاو» (برنج با آجیل، تکه‌‌های جگر و کشمش) نیز سرو می‌کنند.

ایزگارا بالیک (Izgara Balık)

غذاهای مشهور استانبول

اگر استانبول را بدون امتحان کردن «ایزگارا بالیک» ترک کنید، سفر شما به استانبول کامل نخواهد بود. این غذا از ماهی تازه کبابی تهیه می‌شود که در تهیه‌ی آن از انواع ماهی مانند همسی (hamsi)، لِورک (levrek)، چوپرا (çupra)، ایستاوریت (istavrit)، پالاموت (palamut) و لوفر (lüfer) بسته به فصل سال، استفاده می‌شود.

پیده (‌Pide)

غذاهای مشهور استانبول

«پیده» از لذیذترین غذاهای ترکی است که قالب خمیر قایق‌مانندی دارد و روی آن از ترکیبات مختلفی مانند گوشت چرخ‌شده، پونه، تخم مرغ و سوجوک (نوعی سوسیس ترکی) و کوش‌باشی (قطعات کوچک گوشت بره)، تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های استانبول با غذاهای سنتی و مدرن

یاپراک سارما (Yaprak Sarma)

غذاهای مشهور استانبول

این غذای ترکی از برگ مو، کلم یا برگ چغندر پخته شده تهیه می‌شود که با گوشت چرخ‌شده یا برنج به همراه دانه کاج و کشمش پر می‌شود و سپس آن را مانند دلمه یا به صورت لوله‌ای می‌پیچیند. به عبارت دیگر، این غذا بسیار شبیه به دلمه خودمان است با این تفاوت که محتویات آن، فرق دارد.

سو بوریی (Su Böreği)

غذاهای مشهور استانبول

«بورک» (Börek)، از خمیرها لایه‌‌ای نازک تشکیل می‌شود و محتویات داخلی آن شامل اسفناج، گوشت چرخ‌شده یا سیب‌زمینی طعم‌دار شده است و به شکلی پخته می‌شود که لایه‌ی بیرونی آن، ترد و شکننده باشد. «سو بوریی» دقیقا همین دستور عمل را دارد، با این تفاوت که پیش از پخت نهایی، خمیر را آب‌پز می‌کنند و بدین ترتیب محصول نهایی آبدارتر از بورک می‌شود.

به این مطب امتیاز بدهید

مقایسه ملک ها

مقایسه