۷۲ دانشجوی بینالمللی از ۱۷ کشور مختلف که تحصیلات دانشگاهی خود را در ارزروم با موفقیت به پایان رساندهاند، در مراسم فارغالتحصیلی که توسط انجمن دانشجویان بینالمللی ارزروم (ERULDER) سازماندهی شده بود گرد هم آمدند.
مراسمی که در عمارت مجدلی برگزار شد، با حضور مقامات انجمن، نمایندگان نهادهای همکار و تعداد زیادی از میهمانان همراه بود. برنامه که با پذیرایی آغاز شد، با تلاوت قرآن کریم ادامه یافت. پس از سخنرانیهای افتتاحیه، ویدئوی معرفی ERULDER و نمایش اسلایدی از فعالیتهای انجامشده در طول سال ارائه شد.
ذکر شد دانشجویانی که از طریق آزمون دانشجوی خارجی (YÖS) به ترکیه آمدهاند، فرآیند تحصیلی خود را پس از گذراندن یک سال دوره آموزش زبان در مرکز آموزش زبان ترکی (TÖMER) آغاز کردهاند. توضیح داده شد که دانشجویانِ واردشده از مناطق مختلف جهان، به ویژه رشتههای مهندسی و بهداشت را انتخاب میکنند و بیشترین استقبال از رشتههای مهندسی بوده است.
تأکید شد که شمار دانشجویان بینالمللی مشغول به تحصیل در دانشگاههای فعال در سراسر ترکیه، هر سال افزایش یافته و به ۳۶۰ هزار نفر رسیده است. در چارچوب فعالیتهای آموزشی که «قدرت نرم» ترکیه نامیده میشوند، بیان گردید که دانشآموختگان ارزروم پس از بازگشت به کشورهای خود، با ایجاد پلهای محبت، هم به معرفی ترکیه میپردازند و هم از نظر اقتصادی کمک ارزی قابلتوجهی عرضه میکنند. گزارش شده که دانشآموختگان، در گسترهای وسیع از میوه و سبزی تازه گرفته تا مبلمان، از کفش تا بخش ماشینآلات، مشارکت تجاری قابلتوجهی در اقتصاد ترکیه دارند. گفته شد که فارغالتحصیلان ارزروم در موقعیتهای حساسی از نمایندگی سازمان ملل در غنا تا استادی دانشگاه در سومالی خدمت کردهاند و بهویژه تأثیر ترکی در سومالی ملموسترین نمونه این وضعیت است.
در این مراسم، مُختار دانشجوی سومالیایی به نمایندگی از دانشجویان فارغالتحصیل شده سخنرانی تشکر کرد و پیامهای تبریک ویدئویی دانشآموختگان سالهای گذشته نیز با حاضران در سالن به اشتراک گذاشته شد. رئیس ERULDER، ارتان خالیت آکساکال، با اشاره به ارائه پشتیبانی مادی و معنوی به دانشجویان مهمانِ واردشده به ارزروم از سال ۲۰۱۴، در بیانیهای اظهار داشت: «مراسم فارغالتحصیلی دانشجویان بینالمللی ۲۰۲۶ خود را با شور و هیجان فراوان برگزار کردیم. به حق افتخار میکنیم که برادران و خواهران دانشجوی بینالمللی را که از سراسر جهان آمده و تحصیلات خود را در شهرمان با موفقیت به پایان رساندهاند، بدرقه زندگی تازهشان میکنیم. در این روز پرمعنا از تمام میهمانانی که ما را تنها نگذاشتند و شرکایی که در این سازماندهی زیبا دوشادوش ما تلاش کردند، صمیمانه سپاسگزارم. به ویژه از رئیس شهرداری کلانشهر ارزروم، آقای محمد سکمن، که از هیچ گونه پشتیبانی مادی و معنوی نسبت به ما دریغ نورزید، جداگانه تشکر میکنم.»
مراسم فارغالتحصیلی با اهدای جوایز به دانشجویان و گرفتن عکس یادگاری دستهجمعی به پایان رسید.


