آسان انتخاب کنید

اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه از ۷۵ هزار دلار به ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت

قوانین اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه از ۷۵ هزار دلار به ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت.

پس از تماس با تلفن گویای اداره مهاجرت،تصویب شد که  اقامت ملکی ترکیه فقط به خانه هایی که بالای ۲۰۰ هزار دلار آمریکا خریداری شده باشد تعلق میگیرد و باید حتما این مبلغ در سند نوشته شده باشد.

با توجه به قوانین تصویب شده برای خرید ملک در ترکیه، افرادی که از تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد به خرید ملک در این کشور علاقه دارند باید به شرطی که بانک مرکزی نرخ دلار را در تاریخ صدور سند ملک اعلام کرده باشد، ملک خود را با ارزش بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار آمریکا خریداری کنند.

ارزش ملک صرفاً بر اساس نرخی که در سند نوشته شده است توسط اداره مهاجرت  بررسی میشود و اکسپرتیز ارزیابی نخواهد شد.

 افرادی که بعد از تاریخ ۲۰۲۲.۰۴.۲۶ ملکی را در ترکیه خریداری کردند این قوانین شامل آن ها نخواهد شد. یعنی ارزش ملک باید بیشتر از ۷۵ هزار دلار آمریکا در شهرهای بزرگ و بیشتر از ۵۰ هزار دلار در شهرهای کوچک باشد.

در حال حاضر با توجه به قوانین جدید تفاوتی در شهرهای بزرگ و کوچک نخواهد بود برای تمام شهرها این قوانین یکسان است .

نکته قابل توجه که باید به آن دقت کنید این است که سند ملک خریداری شده حتما konut  باشه ، گزارش اسکان داشته باشه و همچنین به همین منظور استفاده بشه و اگر پدر مادر و فرزندان زیر ۱۸ سال و فرزندان بالغ وابسته به خانواده اگر سهمی در سند داشته باشند میتوانند از طریق خرید ملک برای اقامت ترکیه اقدام کنند.

در این صورت میتوانید برای اقامت از ظریق خرید ملک در ترکیه اقدام کنید.

در خصوص دریافت پاسپورت ترکیه  همچنان مبلغ ۴۰۰ هزار دلار آمریکا مورد تایید میباشد و اخبار جدیدی به رسمیت اعلام نشده است. ولی خبرها مبنی بر این است که به 600 هزار دلار افزایش خواهد داشت.

نکات مهم اخذ اقامت ملکی ترکیه

با تغییر قانون اقامت ترکیه، سؤال‌ها و دغدغه‌های زیادی برای افراد متقاضی ایجاد شده و افراد نگران تغییر در سایر جزئیات قوانین اقامتی ترکیه هستند. در این بخش از مطلب کلیه نکات مهمی که باید برای اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در نظر داشته ‌باشد، برایتان توضیح می‌دهیم:

۱) خانه شما در منطقه ممنوعه نباشد

برای این کار باید اسم محله و منطقه ملکی که قصد خرید آن را دارید، روی سند ببینید و با لیست مناطق ممنوعه اداره گوچ مطابقت دهید. زیرا بعضی مناطق به طور کل ممنوعه اعلام ‌شده‌اند، اما در بعضی دیگر هنوز محله‌هایی هستند که می‌توانید داخل آنها ملک بخرید.

۲) حداقل قیمت ملک روی سند باید ۲۰۰ هزار دلار باشد

مطابق قانون جدید اگر بعد از تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳ می‌خواهید ملک بخرید، باید این قانون را رعایت کنید. قیمت ملک روی سند در ترکیه به لیر درج می‌شود و در روزی که سند را به نام می‌زنید باید قیمت روی سند با ریت بانک مرکزی معادل ۲۰۰ هزار دلار باشد.

۳) خانه باید مسکونی و قابل اقامت باشد

دقت کنید که ملک شما باید مسکونی و قابل سکونت باشد. ملک‌هایی که در حال ساخت و پیش فروش هستند، شامل این قانون نمی‌شوند.

۴) با هر ملک فقط یک فرد بالغ یا یک خانواده می‌تواند اقامت بگیرد

اگر خانواده هستید، فقط پدر و مادر و فرزندان زیر ۱۸ سال می‌توانند اقامت بگیرند. اگر فرزند بالای ۱۸ سال دارید، باید با روش دیگری اقامت او را دریافت کنید یا یک ملک دوم برای اخذ اقامت او خریداری کنید.

البته گفته می‌شود در قانون جدید این امکان برای فرزندان ۱۸ تا ۲۳ سال که مجرد و مشغول به تحصیل هستند و نام آنها در سند درج شده، فراهم گردیده تا اقامت ترکیه را دریافت کنند. ولی هنوز به طور رسمی توسط اداره مهاجرت ترکیه تایید نشده است.

۵) سند ملک باید به نام یک نفر باشد

با سندهای شراکتی اقامت داده نمی‌شود، حتی اگر سهم شما از ملک ۲۰۰ هزار دلار باشد. در مورد خانواده‌ها هم همین طور است. سند باید به نام یکی از والدین باشد که در این صورت به والدی که سند به نام او است، اقامت تاشینماز و به بقیه اعضای خانواده اقامت توریستی داده ‌می‌شود.

توجه داشته ‌باشید که این قانون جدید اقامتی مشمول کسانی است که از تاریخ ۱۶/۱۰/۲۰۲۳ به ‌بعد سند ملک خود را به نام زده‌اند و برای کسانی که تاریخ به نام زدن سند ملک آنها قبل از ۱۶ ام است، همان قانون ۷۵ هزار دلار اعمال می‌شود.

همچنین این قانون برای تمام شهرهای ترکیه است. یعنی شما در هر شهری اقدام به خرید ملک و اخذ اقامت کنید، مشمول این قانون خواهید بود.

نکات مهم قانون جدید اقامت ملکی ترکیه

در مورد قانون اقامت ملکی جدید چند نکته مهم وجود دارد:

  1. طبق دستور العمل جدید اداره مهاجرت ترکیه، مبلغ کارشناسی ملک (برگه اکسپرتیز) دیگر برای اداره گوچ معیار نیست. تنها معیار مهم این است که رقم روی سند ملک مبلغ ۲۰۰ هزار دلار را نشان بدهد. به این ترتیب، روزی که می‌خواهید برای به نام زدن سند خانه خود اقدام کنید، مبلغ لیری مندرج در سند خانه با ریت بانک مرکزی آن روز باید معادل 200 هزار دلار باشد.
  2. اگر تاریخ سند ملک خریداری شده شما قبل از 16 اکتبر 2023 باشد و ملک هم در منطقه ممنوعه نباشد، می‌توانید برای اخذ اقامت ملکی بار اولی اقدام کنید.
  3. اگر قصد شما فقط خرید ملک برای دریافت اقامت نیست و برای شهروندی هم برنامه دارید، باید تمام شرایط شهروندی را رعایت کنید؛ از ارائه سند و برگه تبدیل ارز (دوویز آلئیم بلگسی) به میزان 200 هزار دلار گرفته تا فیش واریزی و برگه کارشناسی ملک.
  4. این قانون یک دستور العمل جدید است که مستقیماً از سوی اداره مهاجرت ترکیه مصوب شده و لازم ‌الاجرا است. بنابراین در روزنامه رسمی ترکیه درج نمی‌شود و دقیقاً از همان تاریخی که اعلام شده به ‌حالت اجرایی درآمده است.
  5. گفته شده در قانون جدید فرزندان 18 تا 23 سال مجرد و مشغول به تحصیل به‌ شرط درج شدن اسم آنها در سند ملک می‌توانند اقامت ترکیه را دریافت کنند. البته این بخش هنوز به ‌طور رسمی توسط اداره گوچ تایید نشده است.
5/5 - (2 امتیاز)

مقایسه ملک ها

مقایسه